W toku ostatnich trzydziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym działaniem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest stosowna do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, jaworzno.pl czy radom.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .es (Hiszpania), .ua (Ukraina) czy .fi (Finlandia), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są też rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .blog, .org, .edu, .gov.
Dobrze rozważ również wybór nazwy głównej domeny
O wiele więcej planowania zabierze zapewne wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, należy wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to powinniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfrontacji prawnych.